Werkwijze
Tijdens de sessies begeleid ik het kind naar het doel dat het zelf wil bereiken.
Ik pas daarbij een psychodynamische aanpak toe. Gedachten én gevoelens worden ingeschakeld en in beweging gezet. Daardoor krijgt het kind meer inzicht in zichzelf en wordt het sociaal vaardiger en emotioneel sterker.
Door gesprekken, bewegen, diverse spelvormen en methoden gericht op sociale vaardigheden, rollenspel, creatieve-, visualisatie-, systemische- en weerbaarheidsoefeningen stimuleer ik kinderen om hun eigen kracht en kwaliteiten te ontdekken.
Intake
In een intakegesprek maken we kennis en bespreken we – ouders, kind (afhankelijk van de leeftijd) en ik – de hulpvraag. Ook maken we afspraken rondom het coachtraject.
Coach sessies
Een traject bestaat gemiddeld uit vier tot zes sessies. Afhankelijk van de hulpvraag, belevingswereld en persoonlijkheid van het kind worden er verschillende werkwijzen en technieken toegepast. Ik vind het als coach belangrijk om samen te werken met ouders. Zo vindt er gedurende het traject afstemming plaats, zodat het kind in gezamenlijkheid wordt ondersteund.
Evaluatie
Het traject wordt afgesloten met een evaluatiegesprek waarin het verloop van de coaching wordt besproken.
Werkwijze Opvoedopstellingen
In mijn praktijk maak ik gebruik van de therapeutische methode Individuele Opvoedopstellingen. (Ontwikkeld door Marianne Langemeijer en gebaseerd op de familieopstellingen van Bert Hellinger.)
In een opvoedopstelling wordt alleen met de ouder gewerkt, zonder de kinderen. Deze methode is helpend wanneer ouders in de opvoeding tegen bepaalde uitdagingen aanlopen. Vaak zijn dit terugkerende patronen en thema’s.
In plaats van met representanten, werk ik met vloerankers;) vilten platen die afzonderlijk een persoon of thema representeren. De vraagsteller gaat zelf op de verschillende vloerankers staan om te ervaren en doorvoelen wat er speelt. Het biedt de vraagsteller inzicht in wat er speelt op een diepere laag tussen de ouder, kind(eren), (ex-)partner, (voor)ouders, etc. Een opvoedopstelling laat direct patronen en de onderliggende dynamiek in een gezin zien. En het opent de mogelijkheid tot beweging en verandering.
